Αρμονία 2016

* * *
ΘΕΜΑ ΑΡΜΟΝΙΑΣ
Ζητείται να εναρμονισθεί η παρακάτω μελωδία σε τέσσερις φωνές.
PDF: Φυλλάδιο Εξέτασης Ειδικού Μαθήματος Αρμονίας 2016
ΤΟΝΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ
Το μελωδικό θέμα είναι μορφολογικά μια ενιαία κατασκευή. Προσπαθούμε να εναρμονίσουμε τη μελωδία χρησιμοποιώντας τις λιγότερες κατά το δυνατόν συγχορδίες. Όπως φαίνεται στο τονικό σχέδιο, μπορούμε να διακρίνουμε τέσσερις αρμονικές περιοχές: την αφετηριακή περιοχή εγκαθίδρυσης της τονικής [μέτρα 0-2], την περιοχή της ανδαλουσιανής κίνησης προς τη δεσπόζουσα [μέτρα 3-6], την παρεμβολή της περιοχής της επιτονικής πριν από την κατάληξη στη δεσπόζουσα [μέτρα 7-9(3)] και την περιοχή επαναφοράς και απόληξης [μέτρα 9(4)-13]. Στην εικόνα του τονικού σχεδίου αποδίδεται η άμεση δεσποζουσιακή δραστηριότητα. Οι συμπαγείς υποκείμενες καμπύλες δηλώνουν τη δράση δευτερευουσών δεσποζουσών συγχορδιών ενώ οι συμπαγείς υπερκείμενες καμπύλες οριοθετούν τους σχηματισμούς των κύριων πτώσεων του κομματιού (αυθεντικών ή μη, εγκαθίδρυσης, απομάκρυνσης και επιστροφής). Αν αφαιρέσουμε την παρενθετική ή την πτωσιακή δεσποζουσιακή δραστηριότητα, θα μπορούσαμε να δούμε πώς συσχετίζονται οι συγχορδίες στο διατονικό πλέγμα. Αυτή η τονική αφήγηση δηλώνεται με τις καμπύλες πάνω από το πεντάγραμμο. Το τμήμα της απομάκρυνσης και αύξησης της έντασης [μέτρα 0-9] δομείται πάνω στην αντίθεση των βαθμίδων της τονικής και της δεσπόζουσας. Η αρμονική κίνηση της απομάκρυνσης συνίσταται σε μια κατιούσα βηματική προσέγγιση της δεσπόζουσας συγχορδίας (ανδαλουσιανή ή φλαμένκο πτώση), πριν από την οποία παρεμβάλλεται η προδεσπόζουσα [bVII→bVI→ii→V].