Αρμονία 2015

* * *
ΘΕΜΑ ΑΡΜΟΝΙΑΣ
Ζητείται να εναρμονισθεί η παρακάτω μελωδία σε τέσσερις φωνές.
PDF: Φυλλάδιο Εξέτασης Ειδικού Μαθήματος Αρμονίας 2015
ΤΟΝΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ
Το μελωδικό θέμα είναι μορφολογικά μια ενιαία κατασκευή. Προσπαθούμε να εναρμονίσουμε τη μελωδία χρησιμοποιώντας τις λιγότερες κατά το δυνατόν συγχορδίες. Όπως φαίνεται στο τονικό σχέδιο, μπορούμε να διακρίνουμε τέσσερις αρμονικές περιοχές: την αφετηριακή περιοχή εγκαθίδρυσης της τονικής [μέτρα 0-2(2)], την περιοχή μετάβασης στη σχετική μείζονα [μέτρα 2(2)-6(1)], την περιοχή μέγιστης απομάκρυνσης στην περιοχή του προσαγωγέα και της δεσπόζουσας [μέτρα 6(2)-11(2)] και την περιοχή επαναφοράς και κατάληξης [μέτρα 11(2)-14]. Στην εικόνα του τονικού σχεδίου αποδίδεται η άμεση δεσποζουσιακή δραστηριότητα. Οι συμπαγείς υποκείμενες καμπύλες δηλώνουν τη δράση δευτερευουσών δεσποζουσών συγχορδιών˙ οι διακεκομμένες καμπύλες οριοθετούν τοπικούς σχηματισμούς μισής πτώσης˙ ενώ οι συμπαγείς υπερκείμενες καμπύλες οριοθετούν τους σχηματισμούς των κύριων πτώσεων του κομματιού (αυθεντικών ή μη, εγκαθίδρυσης, απομάκρυνσης και επιστροφής). Αν αφαιρέσουμε την παρενθετική ή την πτωσιακή δεσποζουσιακή δραστηριότητα, θα μπορούσαμε να δούμε πώς συσχετίζονται οι συγχορδίες στο διατονικό πλέγμα. Αυτή η τονική αφήγηση δηλώνεται με τις καμπύλες πάνω από το πεντάγραμμο. Η τονική συγχορδία έρχεται σε αντιπαράθεση με τις συγχορδίες της σχετικής μείζονας, του προσαγωγέα και της δεσπόζουσας. Και οι τρεις αυτές συγχορδίες απομάκρυνσης δομούνται πάνω στα κατιόντα διαδοχικά διαστήματα (μεγάλης τρίτης) της αυξημένης συγχορδίας της δεσπόζουσας [C (bIII), G# (vii), Ε (V)]. Παρατηρήστε το morphing ανάμεσα στην ελάσσονα συγχορδία του προσαγωγέα και τη μείζονα συγχορδία της δεσπόζουσας. Οι δύο αυτές συγχορδίες έχουν δύο κοινούς φθόγγους. Μοιάζει ο προσαγωγέας να έχει διπλή υπόσταση: είτε να αντίκειται χρωματικά στην τονική είτε να μεταμορφώνεται με κίνηση ενός ημιτονίου στη δεσπόζουσα. Η πρόσπτωση στη δεσπόζουσα συγχορδία Ε (μέτρα 10-11), κατά τον τερματισμό της περιοχής απομάκρυνσης, πραγματοποιείται μέσω μιας ανδαλουσιανής πτώσης [bVII-bVI-V]. Προηγουμένως, έχει ακουστεί πάλι η ίδια συγχορδία, στην εναρμόνια υπόστασή της (Fb) και με διαφορετική λειτουργία, στην απροσδόκητη πτώση του μέτρου 9. Οι μεταβάσεις μεταξύ των τονικών περιοχών επεξηγούνται αναλυτικότερα στη συνέχεια (βλ. τετράφωνη εναρμόνιση).