Αρμονία 2014

* * *
ΘΕΜΑ ΑΡΜΟΝΙΑΣ
Ζητείται να εναρμονισθεί η παρακάτω μελωδία σε τέσσερις φωνές.
PDF: Φυλλάδιο Εξέτασης Ειδικού Μαθήματος Αρμονίας 2014
ΤΟΝΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ
Στην ενιαία μορφολογική κατασκευή του μελωδικού θέματος ξεχωρίζουν τρία μοτιβικά τμήματα με διαφορετικό χαρακτήρα: το αρχικό, της αρμονικής προόδου και αυτό της κατάληξης. Προσπαθούμε να εναρμονίσουμε τη μελωδία χρησιμοποιώντας τις λιγότερες κατά το δυνατόν συγχορδίες. Όπως φαίνεται στο τονικό σχέδιο, μπορούμε να διακρίνουμε τέσσερις αρμονικές περιοχές: την αφετηριακή περιοχή εγκαθίδρυσης της τονικής [μέτρα 1-4(2)], την περιοχή της μέσης [μέτρα 4(3)-8(1)], την περιοχή της ανιούσας ολοτονικής προόδου και της βαρυμένης μέσης [μέτρα 8-12(1)], και την περιοχή της τονικής επαναφοράς και κατάληξης [μέτρα 12(2)-16]. Στην εικόνα του τονικού σχεδίου αποδίδεται η άμεση δεσποζουσιακή δραστηριότητα. Οι συμπαγείς υποκείμενες καμπύλες δηλώνουν τη δράση δευτερευουσών δεσποζουσών συγχορδιών ή τη διατονική κίνηση κύκλου πέμπτης. Οι συμπαγείς υπερκείμενες καμπύλες οριοθετούν τους σχηματισμούς των κύριων πτώσεων του κομματιού (αυθεντικών ή μη, εγκαθίδρυσης, απομάκρυνσης και επιστροφής/κατάληξης). Αν αφαιρέσουμε την παρενθετική ή την πτωσιακή δεσποζουσιακή δραστηριότητα, θα μπορούσαμε να δούμε πώς συσχετίζονται οι συγχορδίες στο διατονικό πλέγμα. Αυτή η τονική αφήγηση δηλώνεται με τις καμπύλες πάνω από το πεντάγραμμο. Στο τμήμα της απομάκρυνσης και αύξησης της έντασης, οι συγχορδίες της μέσης (διατονικής ή βαρυμένης) αντιπαρατίθενται στην τονική συγχορδία. Αυτή είναι η κύρια αντίθεση στην αρμονική δομή του θέματος, από την οποία εκπηγάζει η δράση. Η ολοτονική αρμονική πρόοδος είναι το συνδετικό μέσο ανάμεσα στις δύο μορφές της μέσης βαθμίδας (διατονικής και βαρυμένης).