Αρμονία 2013

* * *
ΘΕΜΑ ΑΡΜΟΝΙΑΣ
Ζητείται να εναρμονισθεί η παρακάτω μελωδία σε τέσσερις φωνές.
PDF: Φυλλάδιο Εξέτασης Ειδικού Μαθήματος Αρμονίας 2013
ΤΟΝΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ
Το μελωδικό θέμα είναι μορφολογικά μια ενιαία κατασκευή. Όμως, η συμμετρική δομή του θα μας προδιέθετε να το χωρίσουμε σε δύο τμήματα: στο ‘τμήμα της απομάκρυνσης’ [μέτρα 1-8] και στο ‘τμήμα της επιστροφής’ [μέτρα 9-17]. Προσπαθούμε να εναρμονίσουμε τη μελωδία χρησιμοποιώντας τις λιγότερες κατά το δυνατόν συγχορδίες. Όπως φαίνεται στο τονικό σχέδιο, μπορούμε να διακρίνουμε τέσσερις αρμονικές περιοχές. Κατά την εξέλιξη του πρώτου τμήματος, μεταβαίνουμε από την περιοχή της τονικής αφετηρίας [μέτρα 1-4] στην περιοχή της τονικοποιημένης επιτονικής [μέτρα 5-8]. Κατά την εξέλιξη του δεύτερου τμήματος, οδηγούμαστε από την περιοχή της ανιούσας ολοτονικής προόδου [μέτρα 9-14(1)] στην περιοχή της τονικής επαναφοράς και κατάληξης [μέτρα 14(2)-17]. Στην εικόνα του τονικού σχεδίου αποδίδεται η άμεση δεσποζουσιακή δραστηριότητα. Οι συμπαγείς υποκείμενες καμπύλες δηλώνουν τη δράση δευτερευουσών δεσποζουσών συγχορδιών˙ οι διακεκομμένες καμπύλες οριοθετούν τοπικούς σχηματισμούς μισής πτώσης˙ ενώ οι συμπαγείς υπερκείμενες καμπύλες οριοθετούν τους σχηματισμούς των κύριων πτώσεων του κομματιού (αυθεντικών ή μη, εγκαθίδρυσης, απομάκρυνσης και επιστροφής). Αν αφαιρέσουμε την παρενθετική ή την πτωσιακή δεσποζουσιακή δραστηριότητα, θα μπορούσαμε να δούμε πώς συσχετίζονται οι συγχορδίες στο διατονικό πλέγμα. Αυτή η τονική αφήγηση δηλώνεται με τις καμπύλες πάνω από το πεντάγραμμο. Το σημείο υψηλότερης αρμονικής ενέργειας είναι ασφαλώς η πορεία προς την πτώση στην επιτονική. Αλλά και η σειρά παράλληλων μειζόνων συγχορδιών σε ανιόντα βήματα τόνου διαταράσσει πρόσκαιρα την αίσθηση του τονικού κέντρου. Ας παρατηρήσουμε ότι η ανιούσα ολοτονική κίνηση του δεύτερου τμήματος (III→#IV→bVI) προσεγγίζει τη δεσπόζουσα συγχορδία (V).