Blog


Αναπτύσσοντας τη μουσική ακουστική ικανότητα (2): Αναγνώριση Συγχορδιών

Ποιες είναι οι βασικότερες συγχορδίες, στων οποίων τον ήχο πρέπει να ασκηθούμε; Κάθε μουσικό είδος και ύφος χρησιμοποιεί συγκεκριμένο λεξιλόγιο συγχορδιών. Είναι φυσικό ότι ανακαλύπτουμε και μαθαίνουμε αρχικά το συγχορδιολόγιο της μουσικής που μας περιβάλλει. Είναι εκείνο της κλασικής αρμονίας, των διαφόρων εκφάνσεων της pop, της λαϊκής-ρεμπέτικης μουσικής. Στο πρόγραμμα ακουστικής εξάσκησης, που περιγράφουμε παρακάτω, περιλαμβάνονται οι συγχορδίες που συναντάμε περισσότερο συχνά στη μουσική που ακούμε και παίζουμε. Στην πρώτη ομάδα συγχορδιών περιέχονται οι βασικοί τρίφωνοι τύποι και η δεσπόζουσα συγχορδία, ενώ στη δεύτερη ομάδα περιέχονται οι βασικοί τετράφωνοι τύποι. Έχει συνολική διάρκεια πέντε εβδομάδων.

> Πρόγραμμα 1ης & 2ης Εβδομάδας
Αρχίζουμε την εξάσκησή μας με τις τρεις σπουδαιότερες συγχορδίες: μείζονα, ελάσσονα και δεσπόζουσα, σε ευθεία θέση και σε κάθε θέση αναστροφής. Τη δεύτερη εβδομάδα, θα προσθέσουμε την τρίφωνη ελαττωμένη συγχορδία με τις αναστροφές της, την αυξημένη συγχορδία και την τετράφωνη ελαττωμένη συγχορδία. Οι δύο τελευταίες - αυξημένη και τετράφωνη ελαττωμένη - είναι συμμετρικές κατασκευές. Συνεπώς δεν έχει νόημα η διάκριση των αναστροφών τους, αφού αναστρεφόμενες αναπαράγουν τον εαυτό τους. Στον παρακάτω πίνακα, αναγράφονται οι τύποι της πρώτης ομάδας συγχορδιών. Σημειώνεται κάτω από τις συγχορδίες ο ημιτονιακός τύπος σχηματισμού (integer notation).

Θα χρησιμοποιήσουμε την εφαρμογή Online Ear Trainer 3.0. Επιλέγουμε τον τομέα εξάσκησης: Chords (Συγχορδίες). Ο επιλογέας εκκίνησης (play button) ενεργοποιεί σειρά συγχορδιών, τις οποίες αναγνωρίζουμε. Οι λύσεις εικονίζονται στο πεντάγραμμο. Στον κατάλογο ‘Chords to Play’ (Συγχορδίες Άσκησης) επιλέγουμε τις συγχορδίες στις οποίες επιθυμούμε να ασκηθούμε. Κατά τη δεύτερη εβδομάδα επιλέγουμε τους τύπους: ‘Major Triad’, ‘Minor Triad’, ‘Diminished Triad’, Augmented Triad’, ‘Dominant 7th’, ‘Diminished 7th’. Στον κατάλογο ‘Inversions’ (Αναστροφές), ενεργοποιούμε όλες τις θέσεις αναστροφής. Πραγματοποιούμε τις παρακάτω ειδικές ρυθμίσεις: ‘Note Direction’: ‘Ascending’ (εμφανίζει τις νότες της απάντησης σε ανιούσα διάταξη)˙ ‘Sequence Type’: ‘Harmonic’˙ ‘Root Note’: ‘Any’.

Εναλλακτικά για την εξάσκησή μας, μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε τον ιστότοπο www.teoria.com (Exercises (menu) -> Ear Training -> Chords -> Triads).  Ενεργοποιούμε όλες τις επιλογές στους καταλόγους ‘Triads’ και ‘Inversions’. Στους τρόπους απάντησης ‘Answer using:’, επιλέγουμε ‘Chord’. Μετά το ‘ΟΚ’, ανοίγει νέο παράθυρο όπου εικονίζεται στο πεντάγραμμο ο χαμηλότερος φθόγγος της ζητούμενης συγχορδίας. Προσδιορίζουμε τον τύπο και τη θέση της συγχορδίας. Έχουμε τη δυνατότητα να την ακούσουμε όσες φορές επιθυμούμε, είτε αρμονικά είτε αρπέζ.

 

> Πρόγραμμα 3ης & 4ης Εβδομάδας
Κατά την 3η και 4η εβδομάδα, ασκούμαστε στη δεύτερη ομάδα συγχορδιών. Περιλαμβάνονται σε αυτήν οι βασικοί τετράφωνοι τύποι που ανήκουν στις κατηγορίες της μείζονας, της ελάσσονας, της ελαττωμένης και της δεσπόζουσας συγχορδίας. Συμπεριλαμβάνουμε στην κατηγορία της δεσπόζουσας τον τύπο της καθυστέρησης, καθώς και τους τρεις συνηθέστερους πεντάφωνους τύπους με ενάτη. Σε αυτό το στάδιο μελέτης, δεν μας ενδιαφέρει τόσο η ακουστική αντίληψη των αναστροφών. Χρησιμοποιούμε αποκλειστικά την ευθεία θέση των συγχορδιών. Προτείνουμε να ασκηθούμε, κατά την 3η εβδομάδα, στους συγχορδιακούς τύπους: μείζονα με (μεγάλη) έκτη (major 6th), μείζονα με μεγάλη εβδόμη (major 7th), ελάσσονα με (μεγάλη) έκτη (minor 6th), ελάσσονα με μικρή εβδόμη (minor 7th), ημιελαττωμένη (half-diminished 7th), ελαττωμένη (diminished 7th), δεσπόζουσα (dominant 7th). Την επόμενη εβδομάδα, μπορούμε να προσθέσουμε στο φάσμα των υπό εξάσκηση συγχορδιών τους υπόλοιπους τύπους: ελάσσονα με μεγάλη εβδόμη (minor, major 7th), δεσπόζουσα με καθυστέρηση (dominant 7th, sus4), δεσπόζουσα με ελαττωμένη πέμπτη (dominant 7th, b5), δεσπόζουσα με αυξημένη πέμπτη (dominant 7th, #5), δεσπόζουσα με μεγάλη ενάτη (dominant 9th), δεσπόζουσα με μικρή ενάτη (dominant 7th, b9) και δεσπόζουσα με αυξημένη ενάτη (dominant 7th, #9). Στον παρακάτω πίνακα, αναγράφονται οι τύποι της δεύτερης ομάδας συγχορδιών και ο ημιτονιακός τύπος σχηματισμού τους.

Στον κατάλογο ‘Chords to Play’ της διαδικτυακής εφαρμογής Ear Trainer, επιλέγουμε τους τύπους συγχορδιών: ‘Major 7th’, ‘Minor 7th’, ‘Dominant 7th’, ‘Half-Diminished 7th’, ‘Major 6th’, ‘Minor 6th’, ‘Minor, Major 7th’, ‘Dominant 7th, Sus4’, ‘Dominant 7th, b5’, ‘Dominant 7th, #5’, ‘Dominant 7th, b9’, ‘Dominant 7th, #9’, ‘Dominant 9th’. Απενεργοποιούμε τις θέσεις αναστροφής, διατηρώντας μόνο την ευθεία θέση (root position).

Ομοίως, στην εφαρμογή ακουστικής εξάσκησης της teoria επιλέγουμε τους τύπους συγχορδιών: ‘Dominant Seventh’, ‘Dominant Seventh (suss)’, ‘Dominant Seventh (b5)’, ‘Dominant Seventh (#5)’, ‘Major Seventh’, ‘Minor Seventh’, ‘Minor Major Seventh’, ‘Half Diminished Seventh’, ‘Diminished Seventh’. Στις ‘Αναστροφές’ (Inversions) επιλέγουμε ‘Root Position’ και στον ‘Τρόπο Απάντησης’ (Answering using) επιλέγουμε ‘Chord’.


> Πρόγραμμα 5ης Εβδομάδας
Κλείνει ο κύκλος ακουστικής εξάσκησης στις συγχορδίες. Πραγματοποιούμε επαναληπτική άσκηση και αξιολόγηση.

Σύνδεσμοι

Μουσική Θεωρία και Πρακτική: Συγχορδίες

Ασκησιολόγιο Μουσικής Θεωρίας: Συγχορδίες

Η Αρμονία στην Πράξη: Αρμονικό Υλικό

<< Πίσω στην προηγούμενη σελίδα