Blog


Βασικός συντακτικός κανόνας: Η δεσποζουσιακή δράση στη μεικτή τονικότητα

Η τριπλέτα των συγχορδιών της βασικής συντακτικής σχέσης κυριάρχησε στη μουσική του Μπαρόκ, του Κλασικισμού και του Ρομαντισμού, όπως βεβαίως και στα παγκόσμια λαϊκά είδη (popular styles) της δισκογραφικής έκρηξης πριν από τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Είναι, λοιπόν, απολύτως αναγκαίο να μπορούμε να χειριζόμαστε τις συγχορδίες και τα σύμβολά της. [...] Read more

Βασικός συντακτικός κανόνας: Προβλήματα ορολογίας και συμβολισμού

Κάνουμε θεωρία επειδή είμαστε άνθρωποι πρακτικοί. Χρειαζόμαστε τα εργαλεία της για να αποσυναρμολογήσουμε μια μουσική κατασκευή. Ένα τέτοιο απαραίτητο εργαλείο στον θεωρητικό μας εξοπλισμό είναι η βασική συντακτική σχέση ‘προδεσπόζουσα-δεσπόζουσα-τονική’ (pd-d-t ή II-V-I). Επομένως, ο βασικός αρμονικός κανόνας αναφέρεται στη δεσποζουσιακή δράση ή [...] Read more

Πρελούδιο από την Πρώτη Σουίτα για Τσέλο: Τονικός Χάρτης και Γενετική Ανάλυση (2)

Ποιος είναι, λοιπόν, ο αρμονικός μηχανισμός που μας επιτρέπει να επεκτείνουμε τη μουσική μας; Η συντακτική δομή ‘δεσπόζουσα προς τονική’ (V-I ή d-t) ή ‘προδεσπόζουσα προς δεσπόζουσα προς τονική’ (II-V-I ή pd-d-t) έχει μάλλον την ισχυρότερη προωθητική δράση στην αρμονία της κοινής πρακτικής. Ας δούμε πώς τη χρησιμοποιεί ο Μπαχ στο πρώτο τμήμα του [...] Read more

Πρελούδιο από την Πρώτη Σουίτα για Τσέλο: Τονικός Χάρτης και Γενετική Ανάλυση (1)

Ας υποθέσουμε ότι γνωρίζουμε μερικές βασικές συγχορδίες στην κιθάρα ή το πιάνο και θέλουμε να γράψουμε μουσική. Πώς προχωρούμε; Με ποιον τρόπο θα βάλουμε τις συγχορδίες στη σειρά; Υπάρχει κάποιος μυστικός ενεργειακός μηχανισμός που αυξάνει τη δραματική ένταση ή την απομειώνει; Η απάντηση είναι καταφατική. Υπάρχουν οι συντακτικοί κανόνες της κοινής [...] Read more